Ujabb reszlet a Vihartancbol.
11.
Amikor
még hittem, hogy talán nem késő
Az
egyik legizgalmasabb elődadásomon – egy mára már egy nyugati országban nagykövetté
lett, nagyon kedves és haladó gondolkodású, igazi polgár meghívásának téve
akkor eleget – előkerült a rózsadombi éjszakában egy gondolat, egy kép, egy
olyan vízió, amelyben nagyon sokáig még valóban hittem, és adott erőt egészen a
legutóbbi hónapokig. Akkor ott azt mondtam: a
gázsók elfáradtak. Sőt. Pozitívan akarnak végre csalódni a magyarországi
cigányokban. Ennyi, semmi mást nem akarnak.
A
hallgatóságom tátott szájjal, tágra nyílt szemekkel fogadta ezeket a
gondolatokat. Aztán pedig egy emberként azt kérte, hogy meséljek hát pozitív
dolgokról. Olyan cigányokról, akiket nem ismerhetnek, de biztosan komoly
értékek hordozói. Vagy szóljak a cimbalmon és a kosárfonó kultúrán túli
világról, amelyben még mindig rengeteg rejtett izgalom és szépség lehet a nem
cigány emberek számára is. És én akkor ott aznap este meséltem Gyuriról, aki
cigány és az országos rendőr-főkapitányság szóvivője. Meséltem Sanyiról, aki az
ország legsármosabb színésze ma már – a legtöbb magyar filmben főszerepet kap!
–, de annak idején közösen voltunk ösztöndíjasok. Cigány ösztöndíjasok.
Meséltem Zlatanról, aki ma a világ egyik legnagyszerűbb futballistája, és a
Malmőben élő cigány rokonaim gyermekei még együtt töltötték alkalmanként a
szabad délutánjaikat az ő családjával. Meséltem a kisegyházakról, a hihetetlen
módon küzdő egyszerű, hétköznapi, névtelen cigány hősökről, a csatkai cigány
búcsúról, a vajdarendszer értékeiről és mai lehetőségeiről, Kusturicáról, vagy
éppen azokról a cigányokról, akikkel New Yorkban találkoztam. És ők, a
felső-középosztályból érkező konzervatív, jobbos szavazók szerették ezeket az
órákat. Olyasmivel találkoztak, ami cigány-ügyben nekik újszerű volt. Sőt.
Meseszerű. Hihetetlen. Olyasmi, amit senki mástól elmesélve nem hinnének el. De
tőlem, az én számból elhitték mégis, a részévé váltak, és egy századmásodpercre
átléphettek egy olyan dimenzióba, ahol az eddigiektől merőben eltérő
cigány-jellemzőkkel is találkozhattak végre. És ezek a jellemzők, ezek az
emberek, ezek a tények mostantól az ő részük is lesznek már. Mert ők biztos,
hogy ha mindezek után meglátják Makula Györgyöt, vagy Csányi Sándort bárhol a
tévében, vagy a mozivásznon, akkor egy félmosoly mellett igenis büszkék lesznek
rá, hogy ilyen képpel és ilyen tudással is bírnak a cigányokkal kapcsolatosan.
Láttam a hálát a szemükben, éreztem, hogy valóban többek lettek általa.
Szóval
én egészen az elmúlt hónapokig bizakodtam. És írtam. Rengeteget írtam. Olyat
is, ami a politikai mező minden szereplője szerint alapvetés. Olyasmi, ami akár az érdemi, vállalt politikájuk része
is lehetne – ha akarnának a kérdéssel valóban foglalkozni. Ez utóbbi gondolat
természetesen már csak az én magánvéleményem, még mielőtt bármelyik párt is
magára veszi, hogy itt olyanoknak állítom be őket, mint akik magasról leszarják
a hazai cigánykérdést.
Szerettem
ezt a néhány évet, és mindenkinek nagyon hálás vagyok, aki felületet, nyomdát,
festéket és bizalmat, biztatást adott ahhoz, hogy írhassak. Hogy
megjelenhessenek. Hogy esélyt kaphassak arra, hogy megidézzem, elhívjam, majd
pedig átkiabáljam a vihart, és hogy talán legyenek olyanok, akik meghallanak a
másik oldalon, miközben elmos mindent, amire nincs szükségünk már. Mert minden
pesszimizmusom ellenére igenis fontos volt, és fontos most is, hogy amit
gondolok, és ki is mondok, az eljusson valakihez. Mindenkihez. Bárkihez. Az
elején még csak blogoltam, az azóta már nem létező, de a számomra annak idején
határozottan szimpatikus zoom.hu-n, majd kerestem a nyomtatott sajtót – ezúton
is külön köszönet a Heti Válasz minden munkatársának, és persze támogató
olvasóközönségének.
Az
alábbiakban néhány akkori, és ma is boldogan vállalt gondolatomat mutatom be,
hogy mindenki lássa, mire kellett volna már évekkel ezelőtt rádöbbenni.
Sajnálhatjuk, hogy nem sikerült.
Cukor és víz
2009.
április 20.
Nem került publikálásra
Összesen 28 évi fegyházbüntetést szabott ki a
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság arra a párra, akik hagyták éhen halni egy
éves kisfiúkat Piricsén. A gyerek halálát a kiérkező ügyeletes orvos
állapította meg. A kisfiú a boncolás szerint hónapokon át éhezett. A szülőket
különös kegyetlenséggel elkövetett emberölés miatt ítélte el a bíróság, mert
közömbösen nézték végig a gyermekük haldoklását. A többi hat gyerek, akit
neveltek, már állami gondozásban van. – RTL Híradó, 2008. április 08.
Az életünk általában úgy
alakul, hogy lehet keserű, lehet édes, mindig attól függően, hogy mi mindent
kínál a számunkra a sors vagy a Teremtő. Ha némi cukrot csempészünk egy korty
vízbe, attól persze még az előbbi nem válik azonnal az utóbbivá, azaz, nem lesz
a keserű sorsú nélkülözésből édes, boldog élet. Sőt, ez inkább pont azt a
végtelen anyagi és lelki nyomorúságot jeleníti meg, amikor már nem jut más egy
vagy több apró gyermek számára, csak egy-egy pohár cukros víz, karéj zsíros
kenyér.
Tudom, sokan most majd
megint elmondják, hogy ez nem cigánykérdés.
Mármint az, hogy a
nyomorban megszülető gyermekek sorsa mennyire kilátástalan, és hogy mennyire
esélytelenek szinte mindannyian. Vagy, hogy nem a szülők tehetnek elsősorban a
nyomorról, és a gyermekek esélytelenségéről. Ugyanakkor talán azt is meg
kellene néznünk, ki, vagy mi miatt esélytelenek ők most több százezren az
országban. Vagy beszéljünk talán végre arról is, hogy közel 2 évtizede
folyamatosan újratermeli magát a nyomor, és jéghideg vigyorral az arcán
terjeszkedik, oson házról házra, faluról falura tovább. Vajon ki és hol tehetne
azért, hogy ez megálljon végre egyszer, és ami a legfontosabb, hogyan
tehetnénk?
Persze tudom, senki nem
szólhat abba bele, hogy ki mire költi a segélyét vagy a családi pótlékját. Azt
mondják, ez nem etikus dolog, mindenkinek a saját, őt megillető joga, hogy azt
kezdjen vele, amit akar. De vajon az is etikus-e, hogy pusztán emiatt éhezzenek
gyermekek? Vajon nekik hol van az a saját, őket megillető joguk, ami szerint
igenis elvárhatják azt, hogy a szüleik a lehető legnagyobb felelősséggel
viseltessenek irántuk? Vajon kinek a joga lehet itt most előbbre való? Vajon alakíthatja-e
bárki a közbeszédet olyan irányba, hogy a tudatos gyereknevelés egy egész
ország számára legyen fontos – és ebbe beletartozna mindenki. Gádzsó, cigány,
kínai.
Nem, egyáltalán nem
cigánykérdés, ezt még csak véletlenül sem szabad kimondanom. De közben
mindannyian tudjuk – főleg mi, cigányok – hogy igenis egy olyan dologról
beszélünk, amely nagyon sok cigány családot is jellemez. Hogy politikailag
kiegyensúlyozottak legyünk, hát leírom, hogy biztosan sok gádzsó családot is
érint, de engem elsősorban a cigány gyermekek sorsa érdekel most. Azoké, akik
közül egynek a döbbenetes halála örökre velünk kell, hogy maradjon.
Sokan az úgynevezett cigány
értelmiségiek közül persze azonnal megtalálták a gádzsó felelősöket is, azaz, a
védőnőt, az orvost, a polgármestert. Hogy vajon hol voltak, miért nem tettek
valamit? Jogos felvetés. Mert lett volna – vagy kellett volna, hogy legyen! –
rá eszközük, lehetőségük, jogszabályi hátterük, vagy pusztán felelősségük, hogy
tegyenek valamit. Nem tettek. Jogosan vonná őket is felelősségre a fél világ,
de elsősorban ők, a roma értelmiségiek. De ugyanakkor viszont érdekes okfejtés
ez pont azoktól, akik sokszor maguk is ellenségnek tekintik a polgármestert, a
védőnőt és a gyámügyi előadót, hiszen szerintük ők sokszor semmi másban nem
lehetnek érdekeltek, mint, hogy elvegyék és intézetbe csukják a cigány
gyermekeket. Vajon most akkor hogyan is álljunk ehhez a kérdéshez? Vajon hol
lehet meghúzni azt a vonalat, amelyet átlépve már a cigány értelmiségiek is úgy
vélik, hogy az államnak, vagy a helyi szintű döntéshozóknak be kell
avatkozniuk, és ki kell emelniük a reménytelen nyomorból a gyermekeket, a jelek
szerint akár már azért is, hogy megéljék a holnapot?
Persze megint lehet
mantrázni, hogy ha majd lesz munka, meg lesz társadalmi befogadás, akkor
megszűnik a diszkrimináció és a fajgyűlölet, ás akkor a roma családok is be
tudnak majd illeszkedni, és szerves részei lesznek a társadalomnak. Ámen,
legyen így, mondhatná erre bárki, de az a gond, hogy ez egy olyan fikció, amely
soha ilyen távol nem állt még a realitástól, mint most. Nincs munka, nincs
iskolázottság, nincs társadalmi bizalom, és bizony tényleg nincs társadalmi
befogadás. Helyette van tényleges előítéletesség, bizalmatlanság mindenkitől
minden irányba, van bezárkózás mind a cigányok, mind a gádzsók részéről, és a
felnövő roma generáció újra végigéli mindazt, amit kisgyermekként is
megtapasztalt – de ezt most már a szülői oldalról. És közülük sokan szintén nem
fogják jobban, felelősségteljesebben teljesíteni szülői kötelességüket. Nem,
mert nem láthatták, nem tudhatják, hogy hogyan kellene másképpen, jobban, mint
ahogyan azt a szüleik tették annak idején. Ha az állami gondozásból kerülnek
vissza, akkor ugyan valamivel több az esély arra, hogy értsék, tudják, lássák,
mi az, amitől nekik is félteni kell a gyermekeiket, bár sokszor ez sem elég
igazán – szomorú volt látnom számos ilyen esetet szerte az országban.
Nehéz idők járnak, és még
nehezebbek jönnek. A gyermekvállalás minden
korábbinál nagyobb felelősséget jelent majd. És nemcsak a szülőknek, hanem
magának az államnak is, amelynek minden megszülető gyermek büszkén vállalt
potenciális adófizetője, képzett munkavállalója, művésze, feltalálója, bolti
eladója lesz, elméletben legalábbis.
A piricsei tragédia azt
mutatja, hogy az állammal bizony előfordul, hogy nem tudja megvédeni a
legkisebb, legártatlanabb, a számára a jövőt jelentő kis állampolgárait. Pedig
mennyit segíthetnének a roma védőnői hálózatok, vagy a közösségből érkező
egészségügyi önkéntesek, vagy egyáltalán, bármiféle ötlet, javaslat,
pilóta-projekt, amivel megelőzhetnénk a hasonló eseteket. Hogy ne legyenek se
térben, se időben, de leginkább információban, „egymásról tudásban” külön
választva a gádzsók és a cigányok.
Nem okozok vele meglepetést, ha azt mondom, sok hasonló történetre kell még felkészülni, és most sietni, rohanni, megelőzni kellene az újabb tragédiákat.
Ugyanakkor ezzel párhuzamosan tenni kell végre valamit azért is, hogy mindenki tudja, mindenki megértse: minden felvállalt élet kedves és örömteli az Istennek.
De csakis akkor, ha nem az
ördög leselkedik majd rájuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Barki, barmit, nyugodtan.