Vihartanc - 6. reszlet.
5.
Kutatók, elemzők, fantomokkal
harcolók
„De
hogy egy klasszikustól idézzek, nem kell Cézárnak lennem ahhoz, hogy ismerjem
Cézárt” – fejezi be
egészen zavartan, mégis kicsit hetykén és fölényeskedőnek tűnően az ország
egyik kiemelkedő tudású kutatója, professzora, szociológia-császára (aki
egyébként közgazdász talán), ahogyan válaszol a neki feltett kérdésemre. Az
ELTE egyik előadójában ülünk, legalább kétszázan, kellemes péntek délután van,
és a fenti mondattal a sokat tanult, sokat látott és sokszorosan elismert tudós-ember
sajnos szabadkozni kényszerül. Értem. Tehát nem kell Cézárnak lenned, hogy
ismerd őt. Hm. Furcsa ezt egy olyan ember szájából hallani, akinek a munkáját
végig kellene, hogy kísérje a kutatott terület, személy vagy csoport lehető
legjobb, legszélesebb és legvalósabb megismerésének az igénye. Sóhajtok
csendben, és századszor is rájövök, hogy a mai szociológia – legalábbis mindaz,
amivel én találkozom belőle – nem sok mindenre jó, és torz, nagyon torz képet
alkot, miközben pedig a lehető leghitelesebb megjelenítést várnák el tőle. Mert
mondjuk éppen a társadalmi folyamatokat és a politikát, meg a gazdasági
relációkat határozza meg. Komoly hatalom ez, hiszen alakítja egy egész ország
társadalmát, mindannyiunk életét. Ingatom a fejem. A professzor befejezi,
elkapja a tekintetét, de ő is tudja, ez a pillanat most egészen kínos. Vagy
legalábbis annak kellene lennie, ha egy normálisan gondolkodó, őszinte
országban élnénk végre.
A rendezvény egy olyan előadás, ahol a magyarországi
cigányság hazai közbeszédben, médiában való megjelenése és társadalmi
megítélése a téma. A szervezők elhívtak két újságírót, akik egy jobboldali,
elsősorban blog-bejegyzéseknek és híreknek megjelenést biztosító internetes
portált vezetnek, egy jó nevű, ismert és elismert szociológus-közgazdász
professzort – Cézár ismerőjét –, valamint egy civil szervezet lelkes
aktivistáját. Utóbbi csoportosulás a méltóság kérdését tartja kiemelten
fontosnak, és az elmúlt hónapokban egészen gyakran találkozhattam a nevükkel.
Az előadóterem – legalábbis a saját megítélésem
szerint – elsősorban olyan fiatalokkal van tele, akiket valóban érdekel a
cigány-ügy, komolyan tisztelik a neves professzort, és többségükben nem a
mostani, kétharmados kormánypártra szavaztak. Nagyon csinos fiatal hölgyek, jól
öltözött egyetemista urak mindenfelé – a jövő szociológusai, elméleti
gondolkodói, tanulmányok, esszék megalkotói.
A diskurzust egy neves, a roma polgárjogokért küzdő
szervezet vezetője moderálja, aki tökéletesen végzi a feladatát. Jók a
felvetései, engedi a felszólalók közötti érdemi vitát, de szubjektíven
el-elhangzik egy-egy olyan megjegyzés is tőle, amelyek azért engedik látni,
hogy ő hogyan vélekedik az egész kérdéskörről.
Itt vannak az előadóteremben mindezek mellett
számosan azok a roma értelmiségiek,
akik komoly feladatuknak érzik, hogy a lehető legtöbb helyen, legtöbb
rendezvényen pallérozódjanak, vagy próbálják meg maguk is formálni a résztvevők
gondolkodásmódját – általában ugyanazokkal a klisékkel: munkát, minőségi
oktatást, befogadó magyar társadalmat akarnak, és persze a rasszizmus kerékbe
törését. Azonnal.
A meghívott felszólalók már ütköztették az
álláspontjaikat, és lehetőség nyílik a kérdésekre. Jenő elsőnek nekem adja meg
a szót, hálás vagyok neki érte nagyon, el is szégyellem magam, amiért azt
feltételeztem róla, hogy nem szívesen mutatna rám, amikor majd először
körbenéz, hogy ki is emeli a kezét.
Három kérdést teszek fel. Ezekben több mindenre
próbálok rámutatni, hiszen a válaszok is bennük vannak már félig-meddig, mégis,
akarom, hogy ne nekem kelljen azokat megválaszolnom, kimondanom. Elsőként azt
hozom szóba, hogy mind a baloldalinak, mind a jobboldalinak tartott
médiafelületek hasonlóan gondolkodó olvasókkal bírnak minden esetben, ha
történetesen a cigány felzárkóztatás a téma, és egész egyszerűen azért, mert
valószínűleg ugyanazokat a dolgokat élik meg. Nyilván van, aki harsányabban,
van, aki politikailag korrektebb módon, és persze van olyan is, aki tényleg
gyomorforgató módon dobja elénk a véleményét – de a lényeg mégis az, hogy közel
mindenki közel ugyanazt gondolja.
Akkor ezek szerint mégsem csak a politikai újságírás
alakítja rossz irányba a cigány emberekről kialakuló közvélekedést? – próbálom
másokkal is ezt kimondatni. Hümmögés,
óvatos gondolatok az újságírói etikáról és méltóságról a válaszban, meg, hogy a
cigányság megérdemelné, hogy végre az igazat írják meg róluk.
Aztán arra a kérdésemre sem érkezik érdemi válasz,
hogy miért is ne mondhatnánk ki, hogy sok a cigány-gyermek a lelencben, vagy a
felnőtt cigány-ember a büntetés-végrehajtási intézetekben és ez ellen miért nem
teszünk végre valamit, de a legmegdöbbentőbb mégis az, ahogyan a harmadik
kérdésemre a tudomány embere, százak és ezrek intézményesített kútfője reagál:
-
Professzor úr, járt Ön az elmúlt 3 évben cigány közösségben? Látta, hogy mi
történik lent a cigánysoron, a cigány-telepeken és az azokat körülvevő nem
cigány közösségekben?
-
Nem. Az elmúlt években nem jártam lent terepen. De hogy egy klasszikustól
idézzek, nem kell Cézárnak lennem ahhoz, hogy ismerjem Cézárt.
Ez az a pillanat, ahol a pasaréti elméleti
integrátorokkal szembeni ellenszenvem egészen erőssé válik. Előítéletes vagyok
magam is sokszor, de a legnagyobb boldogság mégis az, ha nem igazolódnak be a
gonosz feltevéseim. Erre most itt vagyok, és a lehető legközelebbről élhetem
meg azt, amit régóta sejtek, régóta vélelmezek: a cigány-üggyel foglalkozó
elméleti szakemberek, elméleti integrátorok többségükben nincsenek azzal
tisztában, hogy mi is zajlik lent a végeken valójában. Elolvastak mindent
Aronsontól, meg az összes kötelező szaktudóstól, és azon vitatkoznak, hogy
kimondható-e a cigány-emberről, hogy cigány ember. Vagy, hogy szerintük a
mély-szegénységben olyan deprivált helyzetbe kerülnek az emberek, hogy nem
fogják fel a tettük súlyát és ez nem etnikai alapú. Persze, hogy nem, mondom én
is, de érdekes módon kevesebb a gázsó megélhetési bűnöző. Ez is egy tény, de
nem illik kimondani.
Ellenben imádják a többségi társadalom szegénység-,
és cigány-, és bevándorló, stb. ellenes kirohanásait vizsgálni, kutatni,
azokról elmélkedni. Sok millió forintokért. És ami még a legmegdöbbentőbb:
megoldási javaslata egyiknek sincs. Sőt, akadnak, akik még meg is sértődnek, ha
ez ember rákérdez, hogy a sok minden mellett, amit kutattak, meg véleményeztek
eddig, vajon megoldási javaslataik is vannak-e? Hogy akkor most mit kellene
csinálni, hm? Nem, ők nem koszolják össze a kezüket. Kutatnak – pontosabban
kutattatnak – és írnak utána. Hogy a cigányok ilyenek, meg olyanok, és
közhelyek mellett (például, hogy rosszak a lakókörülmények, messze van az
iskola, nehezen férnek hozzá az egészségügyi szolgáltatásokhoz, nem veszik fel
őket dolgozni, ha kiderül a származásuk) olyan tények is jönnek, amelyeket az
egyszerű hétköznapi ember is megél, csak éppen nincs doktori fokozata hozzá.
Aztán amikor meg akad valaki, aki formabontó módon egészen új gondolatokkal, új
tényekkel, új felvetésekkel áll elő, akkor meg kirekesztik maguk közül,
lekicsinylik a munkáját, sőt, egész egyszerűen kontárnak nevezik.
Tökéletes példa erre az, ahogyan a „szakma” reagált
az Országos Kriminológia Intézet egyik kutatására. Solt Ágnes érdekes módon
csak olyan dolgokat írt le, amiket magam is megéltem. Százezer helyen.
Akit érdekel, hogy milyen gondolatokra, milyen
következtetésekre jutott Solt, az az interneten megtalálja azokat. Mint ahogyan
a kényelmes, kezét és gondolatait – saját toposzait – soha össze nem koszoló és
kuszáló karosszék-tudósok reakciót is, meg a jogvédő szervezetek kötelező
felháborodását, amelyek hálásak a cigány-ügyért, hiszen, sok más, de lassan
megszokott ügy mellett (melegek jogai, kábítószer-fogyasztás, otthonszülés) a
cigány-ügy még mindig a jogvédő-szociológiai- és politikai tőzsde
bluechip-je. Adják, veszik, tele van
vele a piac. És ez a piac a jelek szerint piac marad az idők végezetéig. Sőt.
Egyre szélesebb lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Barki, barmit, nyugodtan.