Vihartanc - 4. reszlet.
A
fejezet címében szereplő egyszerű kérdés (ki a cigány?) biztos, hogy rengeteg
embernek könnyen megválaszolhatónak, illetve egyszersmind értelmetlennek is
tűnik. A cigány az cigány és kész, nem kell túlragozni. Ugyanakkor ez sajnos
egy sokkal bonyolultabb dolog mégis. Az egész, cigányokkal kapcsolatos kérdéskör
ide elérkezve általában mindig is egy parttalan vitává fajul, ugyanis ma
Magyarországon az elméleti integrátorok szerint nem lehet, sőt nem is szabad
tudni, hogy ki a cigány és ki nem. Azaz, beszélünk, megélünk, sőt,
megszenvedünk nagyon sokan egy komoly problémahalmazt, de még csak azt sem
engedik egyesek átbeszélni, hogy kik a szereplői annak. Hogy kik azok, akik
abban hús és vér emberek, valamint sorsok, jogok, felelősségek – legalább
elméleti – hordozói. Merthogy nincs etnikai alapú adatgyűjtés. Mindenki, bárki
és senki lehet cigány. És nagyon sokak szerint ez az igazi demokrácia. Éljen,
ennél szebbet és humánusabbat még nem találtak ki! Az vagy, ami lenni akarsz.
Baromság. Szerintem legalábbis baromság.
Szóval
a nem meghatározható számok, adatok is egy komoly gátat jelentettek eddig, és
ez a tényező sem engedte a problémák, gondok kezelését. Voltak, akik szerint
kellene tudnunk, hogy kik a cigányok (főleg, ha segíteni akarunk rajtuk), a
másik csoportosulás meg úgy vélte, hogy kezeljük szegény-kérdésként a dolgot,
és akkor politikailag korrektek is maradunk, és nem is bélyegzünk meg senkit,
mert ha a szegényeken általában véve segítünk, akkor jó eséllyel majd a
cigányokon is segítünk, stb.
Nem
hiszek a cigány-pártokban, sem abban, hogy egyszer a Kossuth téren kellene
százezernyien tüntetnünk, mert akkor azzal megmutathatnánk. Nekem ez nem kell.
Aki a barátom, vagy szellemi támogatóm, annak megmutattam már önmagam egyedül
is, hogy mire képes egy motivált, tenni akaró, és a gázsókat is értő
cigány-ember. És ez nagyon fontos. Mármint az, hogy én a gázsókat is érteni
akarom, nem kizárólag a bennük meglévő hibákat erőltetetten kutatva és azokra
mutogatva fedni el a saját és a magyarországi cigány közösségek negatív
tulajdonságait, saját létező hibáinkat, csak mert akkor talán kevésbé leszek
én, vagy leszünk mi is hibáztathatók a jelenlegi viszonyokért. Nem, ez az ember nem én vagyok.
Szóval
a cigányok azok csak úgy vannak.
Sokan
és sokfélék.
Amit viszont mindenképpen ki kell még ebben a fejezetben mondani, az az, hogy ha az elmúlt 300-500 év nélkülük telt volna el itt a Kárpát-medencében, akkor sokkal szegényebb lenne ma a magyar kultúra és a magyar társadalom. Egész egyszerűen nem létezik Magyarország a cigányok nélkül, és nem fog létezni a jövőben sem. És nem csak arról van szó, hogy a Margit-kertben milyen érzés cigányzenét hallgatni, vagy, hogy cigány szavak tucatjai töltik ki mindenkinek a hétköznapjait a verdától kezdve a melón át egészen a kajáig. Nem. Ezzel ennél sokkal szervesebb, sokkal élőbb.
3.
Ki
a cigány?
Sokan
fognak biztosan értetlenkedni, de én azt mondom, hogy ma Magyarországon nem
létezik a cigányság.
Rengetegen
hiszik – szinte mindenki –, hogy egy nagy, homogén masszáról beszélünk, benne
sok százezer emberrel, akik majdnem mind ugyanolyanok, és mindig igazolják a
velük szemben megfogalmazott előítéleteket. Hát én meg azt mondom, hogy a
magyarországi cigányság nem létezik. Cigányok vannak, cigányság nincs.
Aki
valaha is látta, megélte és megértette ezt a közeget valóban, az igazat fog
adni nekem. Hogy hozzak megint egy párhuzamot, Amerikában sincsen indiánság.
Nem is akarja senki egy csoportba összeterelni őket. Indián csoportok vannak.
Sokan és sokfélék, bár biztos, hogy sok mindenben hasonlatosak is egymáshoz.
Van ló, tomahawk, madártollak. Mégis,
nem nevezhetjük őket önálló népnek, vagy egyetlen közösségnek. Magunkkal
kapcsolatban persze én nem nagyon szeretnék – legalábbis most – belemenni a
saját apacs, sziú, vagy dakota csoportjainkba, elég az, ha azt mondom:
cigányság helyett helyi cigány közösségek léteznek – sok ezren, szerte az
országban. És ezek mind különbözhetnek egymástól. Mert számos dolog alakítja
őket. És erre próbálok mindenkit rávenni, ezt próbálom mindenkivel megértetni:
ha a cigányokkal kapcsolatban megél valamit, akkor azt csakis arra a kisebb
csoportra, arra a helyi közösségre vonatkoztassa, ahol azt megéli. Mert igenis
vannak istenfélő, a vallást az életük, és saját közösségük alapjává tevő
cigányok pl. Szabolcsban, és vannak olyan közösségek is – akár csak egy
megyével odébb –, amelyekben igenis előfordulhat, hogy a templom és a persely
szentsége sem létezik már egy idő után. De ezek más és más helyi közösségek,
egyes esetekben pusztán csak családok – olyanok, amelyekben valaminek a hiánya,
vagy éppen a megléte határozza meg, hogy őket milyennek élheti meg az ott,
velük élő gázsó többség – egyes helyeken lassan kisebbség –, illetve a többi
cigány-ember. És ez sok helyen sokféleképpen történhet, de persze el kell
ismerni, sok a hasonló helyzet.
Szóval
a cigányokat nagyon nehéz általánosan valamilyennek
megítélni. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha sokszor élik meg ugyanolyannak a cigányokat (pontosabban ugyanolyannak élnek meg egyes cigányokat), akkor a gázsó
társadalom folyamatosan igazolva látja saját előítéleteit. És ezért őket nagyon
nehéz – legalábbis nekem – elítélni. A többség hisz abban, amit igazolva lát.
És ez minden emberre jellemző. Bőrszíntől függetlenül. A cigányok például sokan
azt látják igazoltnak, hogy a gázsók rasszisták (mert nem veszik fel őket talán
a bőrszínük miatt dolgozni, vagy nem szolgálják ki a boltban őket), amiből
ezeknek a sokaknak a számára az következik, hogy nekik a gázsók szinte kivétel
nélkül mind rasszisták. Általánosítás itt - általánosítás ott. Holott ez
biztosan nem lehet így.
Láthatók
és láthatatlanok a cigányok egyszerre – vagyunk is, meg nem is. Ezek után aztán
tényleg nem csoda, hogy a Jóisten sem tudja, hogy mit és hogyan kellene kezdeni
velünk. Úgy vagyunk hivatalos statisztikák szerint alig 200 000-en a
legutóbbi népszámlálás alapján, hogy közben mégis mindenki attól fél,
Magyarország jövője forog valóban kockán, ha nem sikerül az összes Rostás,
Lakatos, Balog, Farkas és Kolompár családját iskolába küldeni, majd pedig
érdemi munkához juttatni.
Ugyanakkor,
amíg ezek jól kivitatkozták magukat, addig az elmúlt években megszülettek a
legkülönbözőbb megmondó-emberek által vizionált számok a cigányokra
vonatkozóan: 193 000 és 1 000 000 között gyakorlatilag bármi. Ez pedig azért érdekes egy dolog,
mert a mindenkori hatalomgyakorlókat először még arról is nehéz meggyőzni, hogy
foglalkozzanak a cigány közösségek felzárkóztatásával, nemhogy pénzt, vagy
megfelelő jogszabályalkotást kérni tőlük erre. Ha valahogy ez mégis sikerülne,
akkor viszont úgy vélem, egyáltalán nem mindegy, hogy egy kormány 193 000
ember tekintetében gondolkodik programokról, jogszabályokról és
intézkedésekről, vagy akár az ország egytizedét tartja közvetlen – illetve a
fennmaradó mindenki mást közvetett – célcsoportnak. És ha ebben az egész
keretben még azon is vitatkozni kell, hogy ki a cigány, és miért, és tudhatjuk-e,
akkor valóban nem mérhető fel, hogy mi és mennyiért segítene, vagy segített
volna végre.
Szóval
érdemes körüljárni ezt a kérdést rendesen: van cigány-ügy, vagy nincs?
Ha
nincs, akkor mi van helyette? Igazuk van-e azoknak, akik egyfolytában arra
hivatkoznak, hogy a mély-szegénységben élő cigányok és nem cigányok javarészt
ugyanúgy élnek, még ha ezt a társadalom nagy része nem is ilyennek látja. De
akkor itt azonnal fel kell vetnem egy általam látni vélt ellentmondást:
A
liberálisan gondolkodó és egy időben még szavazó barátaim azt mondják, hogy
valójában színvakság van (illetve annak kellene lennie), és nem tudhatjuk ki a
cigány, sőt, szerintük ez nem is érdekes egyáltalán. (kicsit úgy érzem,
szerintük „nem illik” ezt tudni, de csak finoman, szemlesütve gondolják végig
ezt is) Közben pedig ugyanők hivatkoznak arra, hogy a margóra szorult cigány és
nem cigány között nem sok a különbség, életüket szinte mindenben hasonló
jellemzők kísérik. Ők úgy látják, egybefolyik a nyomor, azaz, cigányok és nem
cigányok kódisként sok mindenben ugyanolyanok.
De
akkor kérdezem én, ezt vajon honnan lehet tudni? Ha nem lehet érdemben
különbséget tenni cigány és nem cigány között – szerintük legalábbis – akkor mi
alapján látok két különböző csoportot ugyanolyannak? Vagy pusztán a rasszok
különbsége lehet itt érdekes, az életvitel nem számít?
Ugyanígy
jó lenne mindemellett körüljárni azt is, hogy a cigány tulajdonság minden
hátrány bekövetkezésekor releváns – tudniillik amiatt nem kapott valaki munkát,
vagy került sok esetben tényleg elkülönített iskolai osztályba a gyermeke – de
nem érdekes az élet más területein?
Azaz: ha látni akarom a cigányokat, akkor látom, ha pedig nem akarok a
cigányokról mondjuk a bűnügyi hírekben tudni, akkor gyorsan elfelejtem őket?
Közben félreértés ne essék, magam is a legkeményebb retorziókat vágyom azok
számára, akik valamilyen védett tulajdonság miatt hoznak egyeseket hátrányos
helyzetbe, de ezt a kérdést is lehetne végre objektíven és őszintén járni
körül.
Sokan
hozzák példának az Egyesült Államokat, mint a demokrácia igazi szentélyét. Ahol
még fekete (félig fekete) elnököt is sikerült választani, és ahol az elmúlt
kétszáz évben meg kellett küzdeni a déliekkel, a rabszolgatartókkal, a KKK-val,
az általános joghátrányokkal. Szép harc volt, magam is kalapot emelek előttük.
De közben meg ebben az országban a bűncselekményt elkövetőkről szóló hírekben
elhangzik a faji (ami valójában rasszhoz kötődő!), illetve az etnikai
hovatartozás. És ezt természetesnek veszik. És most még csak az sem vitatható a
részemről, hogy ez a tény esetleg ne erősítené – vagy erősíthetné – valóban az
amerikai társadalomban meglévő előítéleteket az egyes kisebbségi csoportokkal
szemben, és elismerem, ezek is biztosan formálják bárkinek a feketékről,
latinokról, ázsiaiakról, stb. kialakult és legbelül megélhető képét. Ugyanakkor
ők, az amerikaiak úgy vélik, hogy felesleges vitáknak még csak teret sem adva
hasznos, fontos, sőt, az egész társadalom érdeke, ha nyilvánosságra hozzák a
sokak által nálunk bizalmasan kezelni vágyott adatokat.
Cigány
vagy nem cigány? Elhangozhat, vagy sem? Tegye fel mindenki a kérdést, aki a
cigány felzárkóztatásban dolgozik: fontos ez, vagy sem? Mit segít, ha szóba
kerül, és mit segít, ha elhallgatjuk?
Amerikában,
ha megjelenik Ramirez fantomképe a
televízió képernyőjén, akkor elhangzik az is, hogy talán mexikói, vagy Puerto
Rico-i, vagy akár maga az a mondat is, hogy a hispánó/latino közösséghez
tartozik. De ugyanígy elhangzik az utalás a bőrszínre, illetve a rasszra akkor
is, ha éppen fehér sorozatgyilkost keresnek – ebben nem tesznek különbséget.
Nálunk
ez tabu. Totális tabu. Hiszti van miatta, meg éles viták. Hogy miért is, azt
nehezen értem, hiszen sokszor elég, ha a vezetékneve kiderül egy-egy
feltételezett elkövetőnek, vagy maga a bűncselekmény típusa, vagy az elkövetés
helyszíne, esetleg körülményei kerülnek megemlítésre, ezek már mind alkalmasak
arra, hogy a jelenkori Magyarországon a társadalom jelentős része meg legyen
arról győződve, hogy mi történt. Hogy sok esetben nagy valószínűséggel cigányok
az elkövetők.
És
aki most itt megemlíti Kiskunlacházát, annak is tökéletesen igaza van. De ezért
is fontos, hogy tudjuk, mik a valós állapotok, mivel kell az egész országnak
szembenéznie, nem pedig elfedni, vagy éppen eltakarni, elhallgatni a tényeket.
De
ugyanakkor meg egy amerikai filmben ma már nem fognak csak azért kevesebb
feketét, latint, vagy ázsiait mutatni egy börtön-jelenetben, mert ezzel
szeretnék megóvni a fekete, ázsiai és latin közösségeket a társadalmi
előítéletektől. És ez nagyon fontos dolog. Ha én ma szeretnék egy
dokumentumfilmet készíteni a börtönviszonyokról, akkor sokan lehet, hogy arra
kérnének, hogy ne mutassak már annyi cigány-embert, amennyi talán valóban
lenne, vagy ne utaljak erre a tényre, ne legyen ez a jellemző majd releváns a
filmben, stb. mert szerintük ezzel én csak a gonosz magyar többségi társadalom
előítéleteit erősítem. Nos, szerintem ezekkel már nem erősítjük tovább azokat,
mert a társadalomnak mélyen beleégtek a húsába a saját sztereotípiái, és
felesleges egy ideje már bármit is elkendőznünk, vagy megszépítenünk. Azt
megtehetjük, hogy más is mutatunk, mint amivel eleve találkoznak, de azt
eltakarni, azt letagadni, amit mindenki lát, azt nem érdemes. És ugyanígy nem
érdemes mutogatni mindig a másik oldalon látni vélt hasonló jellemzőket sem, és
azokkal egybemosni a mi jellemzőinket: „nézd,
a három cigány mellett ott áll egy gázsó is a cellában!”
De
ha én magamba nézek és felfedezem a saját, vagy a közösségem hibáit, elismerem
és vállalom is azokat, akkor azzal majd igenis erkölcsi alapot teremtek ahhoz,
hogy elvárjam, megköveteljem a többségi társadalomtól is az önmagába nézést, és
azt, hogy támogassák valóban az arra érdemes cigányokat ebben az országban. Még
ha most úgy is tűnik, hogy nincsenek sokan. Higgye el mindenki, majd lesznek.
És
az összes cigány-embernek üzenem, bármelyikünk képes lehet arra, hogy értse a
gázsókat is végre. És közben igen, a gázsók is könnyebben megérhetnének
sokunkat, ha kinyitnák a szemüket, nemcsak közhelyeket felvonultató és sok
esetben pártalapokon, pártszimpátián nyugvó frázisokat olvasnának, beszélnének
meg, valamint ha észrevennék végre azokat a cigányokat, akik megcáfolják az
összes, korábban már bennük felépült előítéleteket. És akkor majd a gázsók
fogják felvetni, hogy miért nincsenek hiteles cigányok a pártokban. Hogy miért
kell alig néhány osztályt végzett és megkérdőjelezhető erkölcsiséggel bíró
cigány vezetőket, örökös elnököket és cigány vezéreket látniuk a tévében, vagy
hallani a helyi közösség nevében. És ez igenis majd mindannyiunk érdekét
szolgálja. Illetve szolgálná. Kár, hogy elkéstünk vele.
Amit viszont mindenképpen ki kell még ebben a fejezetben mondani, az az, hogy ha az elmúlt 300-500 év nélkülük telt volna el itt a Kárpát-medencében, akkor sokkal szegényebb lenne ma a magyar kultúra és a magyar társadalom. Egész egyszerűen nem létezik Magyarország a cigányok nélkül, és nem fog létezni a jövőben sem. És nem csak arról van szó, hogy a Margit-kertben milyen érzés cigányzenét hallgatni, vagy, hogy cigány szavak tucatjai töltik ki mindenkinek a hétköznapjait a verdától kezdve a melón át egészen a kajáig. Nem. Ezzel ennél sokkal szervesebb, sokkal élőbb.
Azért,
mert a cigányokkal együtt lett ez az ország mostanra olyan, amilyen. Rengeteg
cigány-ember vére, verítéke kerül a búzát termő földekbe, megépített utakba és
hidakba, de ott vannak nem kevés vérvonalban, végrendeletben, az összekevert
össz-magyar nemzetségben. Ezt a tényt a cigányoktól általában ódzkodó többségi
gázsóknak is el kell fogadniuk. De ez ne tegye a cigányokat se elbizakodottá –
egész egyszerűen ez egy kényszerű, de büszkén is vállalható állapot. Számos
helyen olvastam – magukat értelmiséginek mondó cigányok tollából egy-egy
fórumon, vagy blog-on – hogy a gyenge, magtalan gázsókkal szemben az erős és
szívós cigányok majd megmutatják, milyen világ is lesz az, amelyben a mainál is
többen lesznek a cigány-emberek, és akik majd egyszer talán még össze is
forrnak a saját társadalmi és politikai emancipációjukért. Újfent egy baromság,
veszélyes, és újabb őrült reakciókra adhat csak okot.
A
cigányok azért voltak eddig és lehetnek majd a jövőben is érdemi részei ennek a
társadalomnak és kultúrának, mert rengeteg olyan erőforrás lakozik a hazai
cigány közösségekben, amelyek építő jellegű feladatokra lennének foghatók. És
bár a jelenlegi leszakadás miatt nem várható el, hogy cigány orvosok és
mérnökök százai, ezrei végezzenek az egyetemeken a közeljövőben, az azért
igenis fontos és érdemi cél lenne – vagy lehetett volna –, hogy a lehető
legtöbben váljanak dolgos szakmunkássá, vállaljanak feladatot a közszférában és
a közszolgáltatásokban (rendőr, tűzoltó, ápoló, védőnő, vasutas), ezzel segítve
a mindenkori gazdasági és társadalmi folyamatokat. Ezekre az emberekre ennek az
országnak egész egyszerűen szüksége van, illetve már nagyon régről szüksége
lett volna. Több százezer olyan emberről beszélünk az elkövetkezendő évtized
során, akik termelő, alkotó tagjai lehettek volna ennek az országnak – és
érdemi feladatokban, nem pusztán közmunkában és közcélú foglalkoztatásban.
Ehhez kellett volna igazából okosság a cigány vezetők fejében, nem pedig
mozgalmakat, meg felvonulásokat szervezni. Tessék, van itt bárki, aki azt
mondja, hogy egy cigány szakmunkás céh, vagy cigány iparszövetség létrehozását
vállalja? Vagy létrehozza és működteti az első Cigány Vállalkozás-fejlesztési
Akadémiát? Esetleg mindent elkövet azért, hogy létrejöjjön egy cigány
takarékszövetkezet, vagy egy cigány biztosító? Na, erről beszélek. Ellenben
ezek ellen a sorok ellen bármikor össze lehetne trombitálni néhány tucat
embert, hogy nagyon mérgesek legyenek. És ennél többet ők nem is akarnak majd
csinálni. Mármint azért, hogy végre kicsit is közelebb kerüljünk a valós
felzárkózáshoz. Ez nekik elég, ehhez értenek - meg a sopánkodáshoz. Az örökös
sopánkodáshoz.
De
közben ezek a gondolatok is oda vezetnek, és megint csak oda tudok visszatérni:
ha segíteni akarok a hazai cigány közösségeknek, akkor tudnom kell, hogy kik
ők, hányan vannak, és milyen célok teljesülésével tudom segíteni a
felzárkózásukat.
Ha
pl. szeretnék 3000 cigány pedagógust – mert történetesen szerintem ez sokat
segítene a jelenlegi helyzetben – , akkor tudnom kell, hogy kik közül
választhatok, kiket szeretnék tanító-, és tanárképző főiskolára eljuttatni.
Ugyanígy kellene 1000 cigány közrendőr, 500 cigány védőnő, 300 cigány tűzoltó,
stb. – de ehhez valóban látnom kellene őket először is.
És
igenis, nekem fontos lenne, hogy cigányok legyenek, főleg, ha cigány
közösségekben teljesíthetnek szolgálatot.
És,
hogy miért?
Azért,
mert a cigány rendőr lebonthatja ez előítéleteket. Mind a két oldalon.
Formálhatja a testületet, és maga cáfolhatja meg az évtizedes előítéleteket.
Sőt, civilben egy kávé mellett az apja portáján a teraszon ülve elmondhatja
bárkinek a sorról, hogy miért hisz abban, hogy ezzel segít. Vagy akár azt is,
hogy a rendőrre támadni súlyos bűncselekmény, és hogy rokonra nem kell
tanúvallomást tenni, de miért is lenne jó, ha nem maradna a közösségen belül
elrejtve a családon belüli erőszak. A cigány tanár megláthatja a valódi
tehetséget és elmagyarázhatja a Dankó utcában, hogy az iskola nem ellenség.
Sőt. Azt is megértetheti, hogy az az egyetlen kiút. De félreértés ne essék, nem
az ország, hanem egy-egy sors, egy-egy élet, vagy éppen család és közösség
számára. És ezért is kellenének több százan, több ezren, hogy így majd több
száz, több ezer helyen legyen esély ezekre a dolgokra talán tényleg ráébredni.
Az iskola kell. Ha cigánygyerekkel lesz félig tele, akkor is. Kossuth, Petőfi,
és a legfontosabb matematika-képletek, vagy a fizikai állandóságok és Liszt
életrajza ugyanazok maradnak. De nélkülük csak a nyomor, az irracionalitás a
teljes esélytelenség jut.
Szóval
itt rengeteg tennivaló akad – ami most azt jelenti, hogy aki még hisz abban,
hogy nem vagyunk túl az utolsó órán-utolsó percen, akkor itt találhat magának
feladatokat, missziókat, sőt, most még azt is kimondom, hogy helyben akár
eredményeket is. Azaz, aki most felháborodna, az menjen és ezeket az energiáit
fordítsa arra, hogy kimegy és valamit érdemit is próbál tenni. Sőt, ha
megkeres, vele tartok majd biztosan. Szemetet szedni, közösségi házat
kifesteni, tudatosságot ébreszteni és játszóteret építeni mindig és mindenhova
szívesen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Barki, barmit, nyugodtan.