Oktober 25, 2012 - Az Arpad-hidtol eszakra.
Nos, ez a blogosdi a jelek szerint egeszen sok mindenre hasznalhato, es bar javasolt kormanyzati intezkedeseket meg nem tettem ide fel (hamarosan...), addig is elkezdhetjuk megosztani a tervezett konyvet.
Ne, ne kerdezze senki, hogy mi ertelme van, magam sem tudom, de arra biztosan jo lesz, hogy nehany idetevedo olvasoval megosszam, es talan egy-egy velemeny is megszulessen majd.
Ha továbbmegyünk, akkor el kell hangoznia annak a gondolatnak is, hogy egyébként valahol talán itt kellene kezdeni az egészet, ha bárki is komolyan szeretné venni majd ezt a nagyon hosszúnak tetsző expedíciót egyszer.
Történetesen ottan, abban a pontban, abban az origóban, hogy a mai, közel milliósra becsült cigány közösségek egyes jellemzőit nevezhetjük-e valóban cigánynak? Hogy elgondolkodunk-e végre azon, hogy ezek a jellemzők – legyenek negatívak és pozitívak vegyesen – vajon tényleg jellemzik-e a mai magyar cigány-közösségeket együttesen? Hogy egyáltalán, kik azok, akikről beszélünk? Hogy nevesíthetjük-e őket? Hogy egy cigány-telepet cigány-telepnek lehet-e nevezni? Hogy a cigányok egyáltalán egységes társadalomnak, egységes kisebbségnek tekinthetők-e ma Magyarországon, és hogy hogyan is lehetne felismerni végre azt, hogy mik azok a szempontok, amelyek alapján igenis számosan vannak azok, akik megcáfolják a velük szemben megfogalmazott előítéleteket? Ez utóbbihoz viszont beszélnünk kell akkor mindenekelőtt arról, hogy milyennek lát minket a többségi társadalom, és ezekre kétféle reakció lenne majd adható: elismerjük azt, ami valóban igaz, de ugyanúgy megcáfolunk végre minden olyat is, ami nem jellemezheti egyszerre a magyar társadalom közel egytizedét.
Nos, ez a blogosdi a jelek szerint egeszen sok mindenre hasznalhato, es bar javasolt kormanyzati intezkedeseket meg nem tettem ide fel (hamarosan...), addig is elkezdhetjuk megosztani a tervezett konyvet.
Ne, ne kerdezze senki, hogy mi ertelme van, magam sem tudom, de arra biztosan jo lesz, hogy nehany idetevedo olvasoval megosszam, es talan egy-egy velemeny is megszulessen majd.
1.
Kezdet
és vég - minden és semmi
Kezdjük
azzal, hogy mindennek vége.
Nagyon
vége. Síri csendben, úgy, hogy itt már semmilyen visszhang nem dereng a fülek
számára és a süket néma csendben most mindenkinek rá kellene döbbennie: nincs
tovább. De tényleg, innentől már semmi sincs tovább. Cigányul azt mondanám: Gátá – Náj kháncsi ábá khátár.
Mondjuk
az is igaz, hogy az örök optimisták, meg az elkötelezett szabadelvűek szerint a
minimális esély is esély, ezért aztán, aki hinni akar benne mégis, az nagyon
halkan, magában mélyen talán tényleg bizakodjon még egy kicsit – sőt,
bátorítandó őket, bevallom: nagy ritkán, egy-egy gyengébb pillanatban még magam
is megteszem. De közben valahogy mégis – vívódás vagy sem –, le kell, hogy
írjam újra: vége. Vége, vége, vége.
Százezerszer is vége.
Ennyi
volt és pont. Egy szemernyivel sem megy tovább ez a dolog.
Egyszerűen
azért, mert minden erő és minden szereplő elfogyott. Mindazon források, amik az
elmúlt egynéhány esztendőben erőnek, és mindazon személyek, akik pedig valódi
szereplőnek tűntek, azok semmi érdemit nem voltak képesek felmutatni eddig.
Nem, éspedig azért nem, mert egyszerűen kevésnek bizonyultak. Forintösszegben
és tudásban egyaránt.
Ha
visszatekintünk, akkor láthatjuk, hogy volt 20 év, amit a Jóisten kegyelméből
kiérdemelt ez a társadalom és annak mindenkori kormányai, de a jövő sajnos már
nem tartogat újrakezdést. Nincs több próbálkozás. Legalábbis most egy darabig,
jó pár évig, egynéhány évtizedig biztosan nincs. Valami teljesen másnak a
megteremtése ugyanakkor még talán igenis eljöhet majd egyszer, de újra
nekiveselkedni, újra neki kezdeni annak, és úgy, amit és ahogyan ebben a
nyomorult húsz évben talán senki sem akart igazán, nos, az teljesen felesleges
mostantól. És nemcsak, hogy új kezdet kell majd. Egy teljes másik dimenzió, egy
másik univerzum, vagy talán egy másik élet is akár.
Ha
igazán őszinték vagyunk, akkor mindenki tudja és magában el is ismeri, hogy az
elcsépeltnek tartott szólamok, felvetések és javaslatok pártszínekről
függetlenül a jövőben is elcsépeltek, olcsók és feleslegesek lesznek
cigányügyben, ezért aztán arra kérek mindenkit, akinek a munkáját,
szabadidejét, kényszerű sorsát megtölti a jövőben is ez a kérdéskör: ne nagyon
bizakodjon, a cigányügy megbukott.
Sokkal
több víz zúdul a csónakba, mint amennyit kimerni tudunk – illetve akarunk –, ez
pedig azt jelenti, hogy a csónak el fog
süllyedni. Fogalmazzak egyszerűbben? A cigányság integrációja meghaladja az
állam, a saját felzárkózásukhoz szükséges ráció, motiváció, egyszerű belátás
pedig meghaladja a cigányok többségének erejét. Nincs pénz, nincs általános
akarat, és a jelek szerint nincs igény olyan felvetésekre, szakmai innovációra
sem, amelyekkel pótolni lehet, illetve lehetne azokat. (Ez utóbbi mindig is egy fontos kérdés: ha az állam nem ad politikát,
nem ad pénzt, akkor legalább azt engedhetné, hogy új, olcsó és hasznos
felvetések helyi szinteken megvalósulhassanak. Az elmúlt húsz év szomorú
mérlege sajnos az is, hogy csak elvétve kaptak lehetőséget a legrátermettebbek
és a leginnovatívabbak, akiknek a céljaihoz, elképzeléseihez nem kellettek
volna milliárdok, vagy kétharmados döntések, ugyanakkor tényleg akarták volna,
hogy változzanak legalább helyi szinteken a dolgok.)
Aztán
kezdjük, illetve folytassuk azzal, hogy szóba hozom: húsz éve nem illik
kibeszélni a cigányok közül. Húsz éve mindenki makacsul tartja magát ahhoz a
hazug és roppant szomorú, már-már tudathasadásos állapothoz, hogy ne beszéljünk
őszintén, sokszor még magunknak sem, mert azzal csak a gázsók előítéleteit
erősítjük, a cigányságot pedig eláruljuk. Holott mindenki, aki ebben és ebből
él tudja, látja, érti, hogy sokszor tényleg mennyire igazuk van a gázsóknak.
Mert nagyon sokszor sajnos valóban igazuk van. De nem, mi konokul, gyerekes
módon csak bizonyos dolgokat akarunk észrevenni (pl. a rasszista, de legalábbis
biztosan előítéletes többségi társadalmat), és letagadjuk a csillagokat is az
égről. Hazugságról nem akarok beszélni – még valaki talán magára veszi! –, elég
itt most szimplán a tagadás is, ami viszont legalább akkora vétek, legalább
akkora béklyó mindannyiunk számára. Tagadunk, mert nem akarjuk látni, nem
akarjuk elismerni. Ha meg mégis, mert nem lehet elnézni mellette tovább, akkor
pedig mindenki más hibáztatható, csak mi magunk, a cigányok nem. Vagy, ha
valahogy már ez is megkerülhetetlen, akkor meg csak részben vagyunk hibásak, és mint valami imamalomban, egyfolytában
hajtogatjuk, hogy valójában nem rajtunk múlt, a többségnek kellett volna jobban
odatennie magát. Fájhat biztosan, de a felelősség
ismeretlen szó nagyon sokunk számára.
És
ezt sajnos a többségi társadalom pontosan megéli. Nem kell a fejükbe erőltetni.
Nem kell a gyűlölt médiára hagyatkozni. Nem kell semmi külső ráhatás. Nem
kellenek a radikálisok sem hozzá. Elég csak megélniük az egymást követő
napokat, heteket, hónapokat és éveket – tudnak, látnak, éreznek ők mindent. És
ezért én nem tudok haragudni rájuk. Pusztán azért, mert megélik sok helyen
minden nap, hogy hogyan is áll jelen pillanatban ez az ország és a cigányügy –
végtelen ostobaság lenne ezt a szemükre vetni. Addig, amíg nem jogellenes ebben
az országban előítéletesnek, sztereotípiákkal telinek lenni, addig
biztosan.
Szóval
nincs kibeszélés, vagy legalábbis jó lenne, ha nem lenne – a kisebbség
szemlesütő többsége, illetve az őket képviselni vágyó szűk értelmiségi elit
szerint legalábbis. Nehogy már itt bárki cigány is alátámassza, megerősítse
mindazt, amit a gázsók megélnek, milyen világ is lenne az?! A borsodi vajda
ugyanakkor mégis megtette, bátran kiszólt többször is, ami után ő már
nyilvánvalóan csak a cigányokat eláruló szélsőséges fél-náci lehet a valójában
nem is létező cigány értelmiségiek
szemében, miközben pedig csak egyszerű dolgokat kérdezett. Azt vetette fel
például, hogy ha Miskolcon 10 vagyonellenes bűncselekményből 7-et cigányok
követnek el, akkor az jelenti-e azt, hogy lenne bizony bőven feladata,
felelőssége mindenkinek, aki a cigány felzárkóztatásban érintett, azaz, ez a
kérdés cigány-ügy-e, vagy sem? Vagy, ha az útszéli kurvák jelentős része szintén
cigány, mintahogyan a futtatóik is, akkor az megint lehet-e olyan kérdés,
amelyben a cigányság felzárkózásában érintett embereknek dolguk, feladatuk,
felelősségük és számon kérhetőségük lenne? Meglehetősen egyszerű kérdések,
amelyekre a társadalomban sokaknak igenis nagyon egyszerű válaszuk lenne,
illetve bizony van is. Egyszerű kérdésekre egyszerű válaszok kellenek – de
sajnos pont ez a fajta tiszta, őszinte és józan beszéd hiányzik ma a leginkább.
Ha a többség pedig megválaszolja ezeket a kérdéseket (és a válaszok mellett
további reakcióként megszavaz például egy radikális pártot, vagy elköltözik
mellőlünk), akkor ezek a történések rosszul esnek, látványosan fájnak a roma elitnek, valamint a minket,
cigányokat mindenáron megvédeni kívánó gázsó értelmiségnek, hiszen ezekkel is
csak a többségi társadalom velünk szembeni ellenséges magatartása bizonyítható.
Ugyanakkor ennek a furcsa, szűk körnek egy ideig megint lesz saját belső
késztetése és indoka arra, hogy higgyen a megvalósíthatatlan vízióikban („lesz eredményes roma integráció, ha
letörjük a rasszizmust”), illetve együttesen küzdhetnek mindannyian olyan
feladatok ellátásáért, amelyek évek óta nem aktuálisak már.
Hogy
mindenki megértse, hozok egy érdekes párhuzamot.
Nem
vagyok örmény. És szégyellném magamat, ha jobb elfoglaltságot, vagy tisztább
missziót nem találva magamnak éjjel és nappal az örmények jogaiért küzdenék.
Főleg, hogy tényleg nem ismerem őket, nem tudom, hogy valójában kik ők, mik ők,
miért azok, amik – de azt valahol már olvastam, láttam, hogy az összes Somethingian szereti a komolyzenét, és
sok köztük a sikeres sakkozó, vagy zeneszerző, vagy karmester. Groteszk és
nevetséges lenne – ha éppenséggel nem ez történne ma cigányügyben. Sokan,
túlságosan sokan is értenek hozzánk és töltik meg a mindennapi harcaikat azzal,
hogy értünk küzdenek. Kényelmes fővárosi karosszékekből, elméletek mögé bújva.
Olyan emberek, akik visszautasítják a cigány-bűnözés kifejezést – mert
szerintük etnikai alapon minden cigány-embert megbélyegez az, aki ezt kimondja
– de azt bármikor mosolyogva elismerik, hogy a cigányok értik a zenét és a
szerelmet. Azaz, szerintük etnikai-genetikai alapon a negatív tulajdonság nem
létezik, harcolunk ellene – magam is ezt mondom amúgy, a géneken semmi sem
múlik – de a szép, pozitív jellemzők akár még igazak is lehetnek. Mert biztosan
a vérünkben van a zene, a lábunkban a bugi, az ágyékunkban az elemi erejű
szexualitás. Mert cigányok vagyunk.
Álságos és végtelenül szomorú.Ha továbbmegyünk, akkor el kell hangoznia annak a gondolatnak is, hogy egyébként valahol talán itt kellene kezdeni az egészet, ha bárki is komolyan szeretné venni majd ezt a nagyon hosszúnak tetsző expedíciót egyszer.
Történetesen ottan, abban a pontban, abban az origóban, hogy a mai, közel milliósra becsült cigány közösségek egyes jellemzőit nevezhetjük-e valóban cigánynak? Hogy elgondolkodunk-e végre azon, hogy ezek a jellemzők – legyenek negatívak és pozitívak vegyesen – vajon tényleg jellemzik-e a mai magyar cigány-közösségeket együttesen? Hogy egyáltalán, kik azok, akikről beszélünk? Hogy nevesíthetjük-e őket? Hogy egy cigány-telepet cigány-telepnek lehet-e nevezni? Hogy a cigányok egyáltalán egységes társadalomnak, egységes kisebbségnek tekinthetők-e ma Magyarországon, és hogy hogyan is lehetne felismerni végre azt, hogy mik azok a szempontok, amelyek alapján igenis számosan vannak azok, akik megcáfolják a velük szemben megfogalmazott előítéleteket? Ez utóbbihoz viszont beszélnünk kell akkor mindenekelőtt arról, hogy milyennek lát minket a többségi társadalom, és ezekre kétféle reakció lenne majd adható: elismerjük azt, ami valóban igaz, de ugyanúgy megcáfolunk végre minden olyat is, ami nem jellemezheti egyszerre a magyar társadalom közel egytizedét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Barki, barmit, nyugodtan.