Ujabb reszlet a konyvbol.
Kontária
Általános
gond ebben az országban, hogy a legtöbb területen nem a megfelelő tudású és
képességű emberek végzik azokat a feladatokat, illetve hozzák azokat a
döntéseket, akikre, és amelyekre pedig igazán szükség lenne. Sőt, akikre és
amikre kizárólagosan szükség lenne.
Így aztán azok a feladatok soha nem végződnek el, azok a döntések soha nem
születnek meg, a megfelelő emberek pedig ritkán kerülnek a megfelelő helyekre.
Persze
nehéz objektíven megítélni, hogy valójában mi is a jó, mi is a megfelelő, mi
az, ami tényleg mindenki érdekét szolgálja. Ugyanakkor biztos vagyok benne,
hogy senki nem szeretne abban az országban élni, ahol a legfontosabb
kérdésekkel olyanok foglalkoznának, akik egyáltalán nem értenek azokhoz, vagy
esetleg csak felszínes, látszólagos tudással, vagy alkalmazhatatlan és rég
meghaladott, avíttas elképzelésekkel rendelkeznek. Sőt, mindemellett ott van az
a tény is, hogy nekik maguknak valójában pedig fogalmuk sincs arról, hogy mik a
valós állapotok, mik a valós tények, és, hogy mire is lenne szükség. Ellenben
örömmel tetszelegnek mégis ebben a szerepben – cigányok és gázsók vegyesen
És,
ha már eljutottunk ide is, akkor ki lehet – illetve ki kell – végre mondani azt
is, hogy egy újabb olyan kérdés, illetve ok került most elő, ami sajnos érdemi
eredője a mostani menthetetlen állapotoknak. Sokan talán ingatják ezeket a
gondolatokat olvasva a fejüket, de higgyék el, tényleg így van. A
rendszerváltás óta folyamatosan velünk él ez, minden kormánytól, és minden
párttól, minden civil kezdeményezéstől függetlenül.
Mindezek
mellett Kontária egy érdekes ország. A környezetvédelmi miniszter
sorozatos bukások után, 18 évesen fejezte be az általános iskolát, és nem is
tanult tovább. Diszlexiás, láncdohányos, és soha semmit nem olvasott a kiotói
egyezményről. A szemetet nem gyűjti szelektíven, mindent kinyomtat és a
legnagyobb Hummer-rel jár. Távfűtéses társasházban él, és kizárólag ő nem járul
hozzá ahhoz, hogy önállóan szabályozható fűtési rendszere legyen a háznak.
Folyóvízben mosogat, napjában háromszor fürdik. Minden helyiségben ég nála a
villany, és a legnagyobb teljesítményű légkondicionáló segít neki elviselni a
nyári forró hónapokat.
Ugyanitt,
Kontáriában az Építésügyi Hatóság
első embere soha nem járt műszaki egyetemre, fogalma sincs arról, hogy hogyan
kell egy szöget beverni, nem tartja fontosnak, ezért nem érdekli egyáltalán az
építési szakhatósági engedélyezés folyamata – éppen ezért ez utóbbi hiányzik is
teljesen az országban –, valamint soha nem látott még alaprajzot, tervrajzot,
vonalzót és körzőt. Nem tudja, hogy általában milyen anyagokból épül meg egy
ház, milyen kémények, szellőzök és hogyan is szükségesek a házakra, vagy, hogy
hány szint esetén kötelező a lift, valamint engedi az ártérbe való építkezést.
Furcsa
lehet, de az ország pénzügyminisztere megbukott matematikából az érettségin,
jósokhoz jár az éves hiány megtervezésekor, és fogalma sincs arról, hogy hogyan
működik a tőzsde, mit jelent az állami garanciavállalás, a hazai és nemzetközi
bankrendszer, mik is az inflációt befolyásoló körülmények, történések. Mindezek
mellett persze nagyon szeret pénzügyminiszter lenni, semmiért nem mondana le
róla.
Nos, én közlöm mindenkivel, hogy jelenleg éppen ebben az országban élünk. Csak nem a fiskális politikában, nem az építésügy országos szabályozásában, vagy éppen a környezetvédelemben van jelen ez a mértékű – sokszor teljesnek tűnő – dilettantizmus, hanem a roma felzárkóztatás kérdéskörében. De hogy érezzük mindannyian a dolog súlyát, ahhoz azt kell megértetni mindenkivel – még ha egy ilyen furcsa példán keresztül is –, hogy a jelenlegi szociális és demográfiai viszonyok mellett a cigány-ügy legalább olyan fontos, mint az ország pénzügyi stabilitásának, környezetvédelmének, vagy a biztonságos építkezési szabályozásnak a biztosítása. És valóban!
Csak
valahogy ehhez a témakörhöz, ehhez a fontos, nemzetstratégiai szempontból is
kiemelkedő jelentőségű területhez eddig nem követelte meg senki, hogy a
legjobbak dolgozzanak abban végre. Pedig ennek a felelősségét folyamatosan át
kellett volna éreznie mindenkinek, aki kormányt alakít, kormányzati döntéseket
hoz, és rendelkezik minden olyan erőforrás felett (jogalkotás, pénzügyi
források, közszolgálati média, stb.), amelyek révén tényleg esély nyílt volna
eredmények elérésére.
A
hétköznapi magyar ember - gázsó és cigány együttesen - sajnos nincs tisztában
azzal, hogy az elmúlt két évtizedben kikre is volt bízva a roma felzárkóztatás.
Mielőtt előzetesen bárki is feltevésekbe bocsátkozik, ki kell mondani: rengeteg
nagyszerű ember végezte tiszta lelkiismerettel és jól a dolgát. Csak
éppenséggel nem voltak elegen. Vagy mondhatnám azt is, hogy kevesen voltak
azokkal szemben, akik pedig nem akarták, vagy nem voltak képesek jól végezni a
feladatokat. De közben az is jellemző volt, hogy a jó emberek nem a megfelelő
posztokat kapták, a döntéshozói helyekre ebből adódóan szintén azok kerültek,
akik nem odavalók. Szubjektív vélemény, számosan vonhatják majd kétségbe – de
nem biztos, hogy teljesen tiszta lelkiismerettel teszi meg bárki is.
Azt
gondolom és azt mondom, hogy mostantól ebben a kérdésben is felesleges
mellébeszélni. Egész egyszerűen ki kell mondani: a roma ügyben feladatokat
vállalt-kapott emberek többsége nem azt végezte, amit pedig tennie kellett
volna – és ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy valódi változás nem következett
be egyetlen kormány akárhány és akármelyik ciklusa során sem. Sőt, nem csak
változás nem következett be, még az esélyét sem sikerült megteremteni.
Nem
hozom most szóba, hogy melyik roma politikusnak, vagy kinevezett
tisztségviselőnek hány elvégzett osztálya volt. Hogy mennyire értett a gázsók
és a cigányok nyelvén. Hogy mennyire volt tisztában a hivatali úttal, a
közigazgatással magával, vagy, hogy nekik együttesen is mennyi saját ötletük,
saját kezdeményezésük, vagy megoldási javaslatuk volt. Kevés, higgyék el
nyugodtan, nagyon kevés. Egyes emberi
értékeiket ugyanakkor nem vonom, nem vonhatom kétségbe, számosakkal ma is remek
a viszonyom, bár egyértelmű, hogy soha nem fogunk együtt dolgozni. Egy pár
évig, pár évtizedig biztosan nem.
De
arról úgy vélem, igenis lehetne beszélni, hogy mennyi megelőlegezett bizalmat
kaptak szinte mindannyian az éppen aktuális kormányoktól. De a sok-sok bizalom
– illetve látszatbizalom – is csak akkor lett volna érdemi eredmények elérésére
alkalmas, ha sikerül a szakmaiságot is a politika mellé rendelni. Biztos vagyok
benne, hogy nem csak én érzem úgy, hogy mindezidáig ez egyáltalán nem sikerült.
Országos politikában, nemzeti kezdeményezések szintjén biztosan nem.
A
része voltam magam is. Igaz.
Mindig
a lehető legnagyobb hittel, igazi lelkesedéssel vártam, hogy az éppen aktuális
és nekem is lehetőséget kínáló kormány bebizonyítsa, hogy Kontária valahol máshol van. Vagy, hogy egyáltalán nem is létezik.
De sajnos konstans tenni akarással, és el nem nyomott, egy idő után fel nem számolt
szakértelemmel sehol sem találkoztam.
Hogy
konkrétumokról és a legjelenebb korról is szóljak, az elmúlt években ahhoz volt
némi, bár határozottan korlátozott közöm, hogy egy kis szakmai csapat részeként
azt próbáljam meg alátámasztani hazai és brüsszeli nagyon sokat kereső és
elméletben az országért dolgozó döntéshozóknak, hogy ha az uniós forrásokból
nem jut a cigányokra, akkor tényleg felesleges itt bárkinek is bármiben
bizakodnia. Az elmúlt hónapokban sokszor megkérdeztem magamtól, vajon jól
végeztem-e a dolgomat, amíg ezt a feladatot tartottam a legfontosabbnak a
lehető legjobban ellátni – és nem nagyon tudok válaszolni rá.
Sokan,
akik olvassák ezeket a sorokat, talán nem hiszik, de ebben az országban a
fejlesztésekért felelős uniós források ezermilliárdjaiból azért nem kerülnek
érdemi pénzek a leghátrányosabb helyzetű térségekbe – sok esetben pont a
cigány-közösségek fejlesztésére! –, mert valakik ezt nem tartják fontosnak. És
napestig lehetne őket győzködni, a valódi döntések, amelyek ezt mégis lehetővé
tennék, azok talán soha nem születnek meg. Vagy majd csak későn, amikor már
teljesen minden lesz mindegy.
És,
hogy milyen döntések is kellenének? Olyanok, amelyek eddig hiányoztak. Amelyek
valóban megtörik az eddigi látszatintézkedéseket, és amelyek végre átütő
sikerre adnak esélyt. A szavak és a tervek szintjén persze be lehetne
bizonyítani – egész apparátus lenne rá! –, hogy ez már ma is így van, de sajnos
a valóság mégsem ezt mutatja. Még akkor sem, ha közben pedig még csak azt sem
vonhatom kétségbe, hogy az uniós alapokból, uniós milliárdokból ne kerülne
valóban most is pénz a romák felzárkóztatására. Kerül. De nézzenek szét maguk körül.
Látják ennek az eredményét? Megmutatja magát valahol az az elméletben igenis
elköltött rengeteg pénz, amit roma ügyre fordít az ország? És mondom, ne értsen
senki félre, valóban jut a roma felzárkóztatásra. De messze több kellene, mint
amennyi forrásnak az elérésére most esély mutatkozik. És a pénz mellett
szakmaiság is kellene, valódi tudás a helyi közösségekbe. Olyan, ami a
túléléshez, és a jövőbeni eredményes munkához kellene a cigány szervezetek
vezetőinek, a tettre kész helyi önkénteseknek, a helyi képviselő-testületek
tagjainak, az összes polgármesternek – mindenkinek. Mert most sajnos most ez a
tudás sincs meg sehol.
Próbálkoztunk
vele pedig.
Talán
a legértelmesebb dolog volt a Soros-féle közösségi házak létrehozása és
támogatása mellett, amit eddig csinálhattam. Ezt mi annak idején úgy hívtuk, projektgenerálás.
Nehéz feladat. A semmiből kell eljutni oda, hogy a meglévő fejlesztési
forrásokra pályázzanak, és azok révén sikeres projekteket valósítsanak meg azok
is – többségükben cigányok –, akik révén a tengernyi pénz talán valóban
segíthetné élhetőbbé tenni a roma közösségeket és a helyi településeket. Nehéz,
de látványos feladat, komoly kihívás. A töketlen polgármesterből kell profi
pályázati felelőst, a helyi, dekoncentrált cigányokból motivált és eredményes
közösséget, a vezetőikből pedig lelkiismeretes és becsületes szakembereket
faragni. A képlet egyszerűnek tűnik: van egy csomó pénz, amit az Unió ad. Mi
meg magunk között annak és úgy adjuk oda, ahogyan mi azt el szeretnénk majd
költeni, csak az kell, hogy a saját terveinkre Brüsszel rábólintson. Lehet
autópálya, metró, új híd, kisvállalkozás-fejlesztés, alternatív színház
támogatása, munkaügyi központ kifestése, tanárok képzése – gyakorlatilag bármi.
Beszéljünk 2006 és 2013 között kb. 7,5-8 ezer milliárdról. Hihetetlen szám. Ez
az a pénz, amiből az ország fejleszthető lenne. Ebben a tengernyi pénzben van
sok olyan összeg is, ami a roma felzárkóztatást segítené. A gond az, hogy nem
tudjuk máig sem, hogy mennyit, hogyan, miképpen, és legfőképpen kikkel
szeretnénk elkölteni erre. Mi ezekre a kérdésekre próbáltunk válaszokat adni.
Ahogyan mondtam: olyan embereket kellett eredményes helyi szereplőkké
varázsolni, akik talán még az euró árfolyamát sem ismerték, vagy még soha nem
kérték őket arra, összegezzék már a településüket érintő legnagyobb gondokat,
esetleg a fővárosban sem voltak még soha.
Persze
volt néhány hely, ahol már készen álltak a helyiek arra, hogy megjelenjenek az
első pályázatok, és azonnal kész koncepciók vártak arra, hogy támogatásukról
döntés szülessen. De mindemellett ott voltak azok a helyek, azok a települések
is tucatszám, ahol még civil szervezet sem létezett, és ahol segíteni kellett
egyáltalán a pályázni képes jogi személyek megteremtésében is. Ahol korábban
pár százezer forintos, előre átutalt pályázati pénzekből szerveztek a helyiek
roma közösségi napot, "ki mit tud"-ot és rajzversenyt, ott most arra
kellett felkészíteni a helyben élő cigány vezetőt, aktivistát és általában a
gázsó polgármestert, hogy több tízmilliós forrás állhat majd rendelkezésükre
hamarosan, de bonyolult pályázati rendszer tartozik majd hozzá, rengeteg
papírmunka lesz, és a pénz nagy része csak utólag érkezik meg. Mondjuk
háromnegyed éves csúszással. És csak akkor, ha nullás adópapírok lesznek
akkoron, de a projektnek futnia kell, addig a szükséges pénzt vegyék el
máshonnan.
Furcsán
hangozhat, de igenis édes küszködés volt, mert láttuk, hogy mi mindent
elérhetünk azzal, hogy merünk küzdeni. Hogy merünk hitet adni magunknak, és
mindazoknak, akik nélkülünk talán soha nem mérik fel, soha nem ismerik meg az
uniós pályázatok rendszerét, és máig is csak értetlenkednének a bonyolult
rövidítéseket látva (hefop, támop, gvop, gop, rop, stb.).
Volt,
hogy összeszámoltuk. Mármint azt, hogy mennyi is volt az a pénz, ami azért is
kerülhetett egy-egy településre, mert segítettük az ottaniakat. Mert egy
polgármestert meggyőztük. Mert a helyi cigány közösségekben megtaláltuk azt a
néhány embert, akiknek tényleg fontos volt, hogy létrejöjjön, megerősödjön egy
civil szervezet, amely aztán képes lesz projektet írni, pályázni, és programot
megvalósítani. Tettük ezt úgy, hogy bár tudtuk, hogy ez az egyetlen út, mégis,
mi magunk löktük őket olyan kihívások feneketlen vermébe, amelyekkel sokszor
nem tudtak kellően felkészülten szembenézni. Bürokrácia, csúszó határidők,
nehézkes döntési folyamatok. Ez volt az uniós pályázatok árnyoldala – ezzel
álltak szemben a meseszerűnek hangzó, csalogató tucatnyi milliók, amelyekből
tényleg lehet jutni valamire helyi szinteken.
Amikor
összegeztünk, szép számok jötte ki minden évben, minden alkalommal - tíz
számjegyűek is akár. És bár soha nem kizárólag magunknak tulajdonítottuk az
érdemet, mégis úgy éreztük, hogy amit csinálunk, az valóban segít közösségeket
alkalmasabbá és eredményesebbé tenni. Minden nehézség, és számos buktató
mellett is.
Sokan
talán tipikusnak gondolhatják, amit most leírok, és lehet, hogy tényleg az. Én
megpróbálom pusztán a tényeket látni, és minden érzelmi kötődésemet félretenni,
bár nyilván ez sosem lehet könnyű. Ugyanakkor mégis része ennek a nagy egésznek
továbbra is, és talán pont azzal nem adnék teljesen hiteles képet, ha
elhallgatnám.
A
szakmai csoportunkat 2011 első napjaiban felszámolták, elsősorban azért, mert
egyértelmű akarat már nem volt arra vonatkozóan, hogy erre a típusú
feladatvégzésre még szükség lenne. Teszik ezt most, amikor a cigányokkal
kapcsolatos mindennemű feladat nemzetstratégiai kérdés. Vagy az is lehet, hogy
valahogy máshogyan, másokkal akarták mindezt elvégeztetni - mindenesetre, ha
így van, akkor remélem, mihamarabb megtalálják őket, mert legalább a látszatát
megőrizhetnék annak, hogy valaki más is látja, hogy mennyi feladat lenne. Arra
kérem őket, legalább tűnjön úgy, hogy valaki törődik a roma közösségek uniós
forrásokból történő, valódi, célzott fejlesztésével, merthogy ez az egész
ország érdekét szolgálná. De tényleg, legalább csinálna úgy valaki - akinek ez
feladata, felelőssége most, dolgozzon bárhol is és bármilyen beosztásban.
Aztán
azt is nehéz volt megélni az elmúlt évek során, hogy hazavittem minden sarat.
Betti
és a srácok, apám és a szomszédjaim csak néztek nagyokat, ahogyan nekem a munka
előtti és utáni óráimat is kitöltötte a hazai cigány közösségek jelenlegi és
jövőbeni viszonyainak a folyamatos megélése. Hogy a Célpont felvételeit nézve
azon járjon az agyam, mit kellett volna másként csinálni még korábban ahhoz,
hogy elkerülhessük Tatárszentgyörgyöt és Olaszliszkát. Vagy, hogy akarjak-e
politizálni, álljak-e a nyilvánosság elé a saját látásmódommal, és próbáljak-e
meg cigány Cohn-Bendit lenni, aki egy idő után megadja magát és része lesz a
mainstream politikának. Hogy vajon hogyan kerülhetném el azt, hogy a magát
meghatározónak, fontosnak tartó, bár tényleg nem létező roma
"értelmiség" ne bélyegezzen asszimilálódottnak, „népét elhagyó”-nak,
identitászavarosnak, stb. és ne csak a gázsók értsék javarészt, hogy miről és
mit is beszélek.
Hazavittem
mindent és ültem órák hosszat a híradók, az elemzőműsorok és az internetes
fórumok előtt. Száz és száz koncepciót készítettem - aztán álltam a kelő napot
bámulva az ezer éves bögrémben halkan dobogó forró tejeskávéval az erkélyen a
susogó nyári hajnalokban, miközben kértem az istent, hogy adna bár értelmes
munkát, értelmes feladatot.
Irigyeltem
a buszsofőrt, aki este leadta a műszakot, megpaskolta a busz oldalát és úgy
ment haza, hogy nem vitte magával a munkáját. Irigyeltem a bolti eladót, a
portást, az óvónőt, és a tornatanárt, akik ezt szintén megélhették.
Én
ezt nem tehettem. Egyszerűen azért nem, mert ha elalvás előtt behunytam a
szemem, akkor sokszor tényleg nem láttam mást, mint a számtalan lehetőséget,
amelyekkel pedig nem élünk, illetve a rengeteg leselkedő veszélyt és gondot,
amelyek jönnek, mindig jönnek, és mi nem tudunk – mára rájöttem: nem akarunk –
kellően felkészülni rájuk. Sokan mondták, ne legyen ez az életem teljes mértékű
része, fogjam fel munkaként, tegyem a legtöbbet, de ne legyen azért
lelkiismeret-furdalásom, mert ez majd kevésnek bizonyul. De közben én meg az
éreztem, arra gondoltam, hogy aki tényleg tenni akar, illetve, hogy aki
legalább a saját közösségéért, saját családjáért felelősséget érez, az ne
legyen rezignált, és ne tartson távolságot attól, amiben feladatokat vállal.
Azaz,
én úgy vélem, hogy gátat is csak az építsen, akinek tényleg fontos, hogy ne
árassza el a folyó a part mentén falvakat.
És
itt nem a saját esetleges szakmai kudarcom a lényeg. Mármint, hogy a talán
felbukkanó keserűségnek az oka nem az, hogy nem jutottam én magam semmire. Ha
így lenne, és ennek fognám fel, akkor én magam is része vagyok Kontáriának.
Nem
hiszem, hogy az eddigi szakmai életutam kudarc lett volna. A gondolataim, a
felvetéseim, az eddigi publicisztikáim számos más embernek – szakértőnek,
újságírónak, vagy egyszerű laikusnak is akár – jelentenek alapvető értékeket,
ezt sokaktól hallom, sok helyen megélem. Több olyan elképzelés és felvetés
született meg a kezem alatt, amelyek tényleg segíthettek volna.
Azaz,
már nem rajtam múlt, hogy későn kerülnek elő, vagy, hogy egyesek még mindig egy
fiók mélyén rejtegetik őket, és darabokban akarják kicsempészni őket a
közbeszéd, a közgondolkodás elé, és bíznak abban, hogy talán valóban értik azt,
hogy én magam mit is láttam, mit is értettem az azokban megfogalmazott
felvetéseimben, javaslataimban.
Nem
hiszek már abban, hogy dolgozhatom még érdemben a cigányokért, illetve rajtuk
keresztül a gázsókért. Egyszerűen azért nem mert, ha 35 évesen nekem még mindig
a saját lojalitásomat kell bárki irányába bizonygatnom. Vagy, hogy tényszerűnek
tűnik az is, hogy kimondott, többször is megfogalmazott személyes ellentétek
miatt nem szabad engem, és sok más tenni akaró, tehetséges és képzett roma
szakembert a valós szakmai feladatok közelébe engedni, és ha ez tényleg így van, akkor tényleg mindegy.
Gázsók,
nektek mondom: egy olyan országban éltek, ahol az általatok megválasztott gázsó
politikusok olyan emberekkel dolgoznak együtt cigány-ügyben, akik eltaposnak
bárkit, és mindenkit, akiről kiderülhet, hogy felkészültebb, hozzáértőbb,
motiváltabb. Aki talán a megoldás felé vihetné ezt az országot. Azaz: nektek
kell elsőként számon kérnetek a cigány-ügy kapcsán a döntéseket kezükben tartó
gázsó politikusoktól, hogy mikor kezdenek el végre valóban olyanokat választani
maguk mellé a korszak legnagyobb kihívásának a megoldásába, akik tényleg
eséllyel tehetnének végre valamit? Jogosnak tűnő kérdés? Olyan, amire jó lenne
választ kapni?
Néhány
napja a nagy tekintélyű országgyűlésben már elhangzott ez a kérdés. A képviselő
arra volt kíváncsi, mikor jön el az a világ, ahol cigány-ügyben nem azok
véleménye lesz döntő, akiket eddig is az elmúlt két évtizedben folyamatosan
láthattunk? És akik eddig sem tudtak érdemit hozzátenni a meglévő viszonyokhoz. A kérdésre a
politikailag korrekt Tisztelt Házban természetesen nem érkezett valódi válasz.
Talán
leginkább azért nem, mert egy olyan világ ma Kontária, ahol az elmúlt húsz év során neves iskolákba járt,
magukat dörzsöltnek tartó gázsó politikusok (frakcióvezetők,
kormánypolitikusok, miniszterek hazug, felszínes és vállalhatatlan cigány
politikusokkal ülnek le ugyanazon asztalhoz, és tesznek utóbbiak kedvére. És
hiszik el azok kijelentéseit. És még mindig nem fogják fel, hogy folyamatosan
átverik őket. Hogy a szavak mögött nincs tenni akarás, nincs hozzáértés.
Hogy
lássa mindenki a helyi viszonyokat, egy nagyon egyszerű és nagyon jellemző
történetet mesélek el.
Egy
kedves barátom indulni kívánt egy nógrádi faluban a cigány kisebbségi
választáson. Aki nem ismeri, annak elmondom, hogy évi összesen pár-százezer
forintért egy helyi kisebbségi önkormányzat megválasztott 3 vagy 5 tagja
(népességszámtól függ) a jelenlegi törvény értelmében kulturális autonómiát
erősítő feladatokat vállalhat. Ez az állami apanázs mindenre elég kellene, hogy
legyen, tehát ebből senki nem tud meggazdagodni. Ugyanakkor a cigány kisebbségi
önkormányzat elnöke általában a falu, kisváros, nagyváros első cigány embere
is, azaz: komoly tiszteletet követel meg sokszor, és általában hasonló
politikai platformok esetén a polgármester cigány-ügyi jobb keze is lesz.
Amiből viszont persze már juthat kenyér mellett kalács is asztalra. Az ő
asztalára.
Szóval
Jani is indult volna a választáson. Iskolázott, világot látott, ért a
fejlesztéspolitikához, fiatal, lelkes, motivált, és bizony saját ötletei is
vannak, amik változtathatnak a helyi cigányok mentalitásán, az pedig segíthet
majd a gázsókkal való együttélésben. Egész egyszerűen segíteni akart a saját
faluján – hihetetlen, de van még ilyen. A kampány idején aztán megkereste őt a
regnáló cigány kisebbségi elnök. Akinek talán 3 elvégzett osztálya van, népes
és hangos családja, lila zakója, cigifüstszagú Suzukija, és ő szabhatja meg a
helyi polgármesternél, hogy ki kaphat közmunkát, ki kaphat segélyt. Finoman
közölte Janival, hogy ő biztosan nem kap ebben a faluban elég szavazatot, mert
a cigányok tudják, hogy a segélyük, közmunkájuk őrajta múlik, és tudják, kire
is kell szavazni, ez pedig nem lehet más, mint ő. Az évente egyszer
megszervezett roma folklórnapnak meg amúgy is mindig örülnek, minek ide valódi
fejlesztés, lebetonozott út a telepre, közösségi ház, bűnmegelőzés, meg női
jogok? Nem is érti ezt a sok bonyolult elképzelést.
Jani
persze nem lett megválasztva. Ellentétben azzal a sok buta, hozzá nem értő,
kicsinyes és hiteltelen helyi cigány kisebbségi vezetővel, akik nagy része
pedig igen, szerte az országban. Félreértés ne essék, nem mondom, hogy
mindannyian azok. De a többségük biztosan. A legnívósabbak, a leghangosabbak és
leggátlástalanabbak közöttük pedig esélyt kapnak minden kormánytól arra, hogy
állami szinten higgyék el, illetve hitessék magukról, hogy a cigány-ügyből őket
kihagyni nem lehet.
Cigánypolitikus-bűnözés.
Na,
ilyen kifejezés nincs még a közbeszédben? Ne feledjük, elméletileg Kontária sem létezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Barki, barmit, nyugodtan.